Under Hell service - welcome
UnderHell SERVICE by Marcin "SZCZYGLIŚ" Szczygliński
- Najnowsza aktualizacja :
- ( kontakt ) - ( autor ) - ( rejestracja ) - ( subskrypcja ) - ( Księga gości ) - ( FORUM )
-

[ MENU ]


-- << wstecz

"Emulacja Amigi i Workbench" by Marcin "szczyglis" Szczyglinski

Praktycznie najlepszym emlulatorem Amigi jest WinUAE.
Potrafi emulować prawie wszystkie procesory z różnych modeli
Amig,obsługuje wszystkie kickstarty,dyski twarde,cd-romy i
masę innych urządzeń amigowych.
Jest dostępny na 3 platformy : na Windowsa,Linuxa oraz Macintosha.
Dostępne są również oddzielne wersje dla Windows i DOS.
Pierwsza rzecz jaka jest potrzebna do zabawy pod tym emulatorem,
to zdobycie tzw.Kickstarta ,czyli pliku z BIOSem Amigi.
Warto tu zaznaczyć iż kickstarty ewoluowały wraz z pojawianiem]
się kolejnych wersji Amig - i tak w pierwszej Amidze - czyli w
modelu A500 zamontowany był Kick w wersji 1.3,w Amidze600 -
kickstart v2.0,w 1200 - 3.0 lub 3.1 i tak dalej.
Obecnie najnowszą wersją kickstarta jest wersja 4.0 stosowana
w Amigach od 4000 wzwyż.
Kickstart ściągamy w postaci pliku i zapisujemy w folderze
WinUAE - następnie w opcjach emulatory dodajemy go do
konfiguracji emulatora.
Drugą rzeczą (o ile mamy zamiar nie tylko grać) jest
ściągnięcie systemu operacyjnego AMIGI - czyli Workbencha.
I podobnie jak z Kickstartami istnieją różne wersje systemów -
numerowanie jest identyczne jak w Kickstartach - tzn. pod
kickstart v3.0 napisany jest Workbench 3.0 i tak dalej.
Workbencha śiągamy jako zainstalowany system w postaci
wirtualnego twardego dysku do Amigi lub jako plik wirtualnej
dyskietki amigowej z której musimy go zainstalować na dysk
(choć nie koniecznie - gdyż Workbench potrafi startować z
samej tylko dyskietki - nie wymaga twardego dysku).
Ale oczywiście najlepiej jest mieć go na twardzielu.
WinUAE potrafi obsługiwać dyskietki amigowe zarówno w postaci
rzeczywistej (czyli wsuwamy dyskietkę do stacyjki) jak i
dyskietki wirtualne zapisane do jednego pliku.
Podobna sprawa ma się z dyskiem twardym Amigi - możemy zarówno
stworzyć odzielny plik będący wirtualnym dyskiem twardym,bądż
wydzielić jakiś folder na naszym dysku twardym i nakazać
emulatorowi traktowanie go jako partycji amigowej.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wariant drugi - ponieważ
plik wirtualny potrafi czasem paść tak jak to się dzieje z
prawdziwą partycją.
WinUAE ma bardzo bogate opcje konfiguracyjne - można ustawić
prawie wszystko.Gotową konfigurację zapisuje się do pliku i
przy następnym uruchomieniu emulatora wybiera się ją z listy.
To bardzo przydatne - gdyż np.starze gry wymagają innych
ustawień niż np.najnowszy Workbench - po prostu nie trzeba wtedy
od nowa przekonfigurowywać emulatora - wystarczy odpalić
zapisaną konfigurację.
Prawidłowa konfiguracja emulatora może na początku sprawić
nieco kłopotów - najlepiej jest gdy ma się jakąś wiedzą o
Amigach - wtedy łatwiej zrozumieć większość opcji.
Emulator jest dość szybki w działaniu - czasem potrafi zawiesić
Amigę - ale mimo to jest najlepszym tego typu produktem na rynku.
I oczywiście jest darmowy.
Wszystkie wymagane pliki znajdziecie w dziale Amiga Download
Gdy posiadamy już wymagane narzędzia - czyli emulator,kickstart i
Workbencha nadchodzi czas na zabawę.
Zależnie od tego w jakiej postaci zdobyliśmy Workbencha -
trzeba przejść przez kilka kroków.
Jeżeli posiadamy go jako plik z twardym dyskiem to "podpinamy"
dysk pod emulator (nie może być też żadnej dyskietki w
"wirtualnej" stacji dyskietek amigi) i odpalamy "Start"
(oczywiście po wcześniejszym skonfigurowaniu emulatora).
Powinno wyskoczyć okno systemu z pulpitem podobnym do
Windowsa.
Natomiast jeżeli mamy jedynie plik dyskietki z Workbenchem to
możemy go zainstalować na dwa sposoby: pierwszy poprzez zgranie
wszystkich plików z dyskietki na dysk twardy Amigi ,drugi,który
zdecydowanie polecam : musimy zaopatrzyć się w dodatkowe pliki
z obrazami następujących dyskietek : Install,Extras,Fonts,Locale,
Storage.
Ładujemy dyskietkę Install pod pierwszą stację dyskietek w
emulatorze,pozostałe do następnych stacji.
Odpalamy Amigę z dyskietki Install - wchodzimy na nią i klikamy
na Install - setup po koleji będzie nam instalował pliki z
reszty dyskietek.Po instalacji "wyjmujemy" dyskietki z napędu i
odpalamy system Amigi z twardego dysku - jest Workbench.
Zdecydowanie polecam korzystanie z Workbencha w wersji od 3.0
wzwyż gdyż jest ogólnie najpopularniejszą wersją (stosowany
m.in w Amigach 1200) - i radzę też skonfigurować sobie
emulator na wzór jakby dopalonej Amigi 1200 (czyli kick3.0 lub
3.1, procesor najlepiej 68040 (ewentualnie słabszy,montowany w
A1200- 68020+FPU) , 2MB Chip RAM,8MB Fast RAM itd.)
Warto też zwrócić na tryby graficzne Amigi - aby w pełni
wykorzystać możliwości PC,czyli np. osiągnąć w Workbenchu
rozdzielczość 1024x768 W 32-bit trzeba posiadać specjalne
sterowniki zainstalowane w systemie amigi - jednak najlepiej
jest zaopatrzyć się w pakiet AIAB (Amiga In A Box) - który
dobajerzy nam możliwości Workbencha do granic wytrzymałości
oraz zainstaluje nam np. obsługę CD-ROMu w Amidze itd.
Więcej o AIABie w artykule "AIAB - co to jest?".
I na koniec dwie kwestie:
Pierwsza - jak przenosić pliki z PC na Amigę i vice versa...
Otóż najlepiej jest udostępnić jakiś folder na dysku i kazać
emulatorowi traktować go jako amigową partycję - następnie
dane wymieniać poprzez "przerzucanie" przez ten folder.
I jedna sprawa - każdy plik na Amidze posiada rozszerzenie
w postaci "nazwa_pliku.info" - w tym pliku jest przechowywana
ikonka danego programu,obrazka itd. Windows nam takiej ikonki
nie stworzy - dlatego pliki wrzucone z PC na Amigę będą
niewidoczne dopóki nie zaznaczymy w Workbenchu ocpcji "ShowAll
Icons".
Druga kwestia - kompatybilność : nowsze programy (od kick3.0 w
górę) wymagają lepszej konfiguracji emulatora (np. takiej jaką
podałem wyżej) - natomiast 3/4 starszych gier odpalających
z dyskietki ruszy jedynie na czymś co hardwarem będzie
przypominało Amigę500 - czyli kick1.3,680000,512 KB Chip RAM -
dlatego dobrze byłoby abyśmy stworzyli oddzielną konfigurację
która odpalałaby nam starsze gry.
Na razie tyle.

[ LINKI [
MEGA DOWNLOAD - qkizmonster.webpark.pl
AMINET
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/menu.htm
http://winuae.webpark.pl/
http://walczak.m.w.interia.pl/
http://jw-amigowiec.w.interia.pl/Download.html
http://amiga.nsb.pl/linki.html
http://www.nukleon.pl/i_pliki.php
http://www.amiga.elbi.pl/index.php?id=programy - GRY !!!!
http://retro.makii.pl/ - GRY!!!
http://www.back2roots.org/News/
http://www.amiga.elbi.pl/index.php?id=programy
http://amiga.prv.pl/
http://www.neo.pl/oferta_amiga.php
http://wuarchive.wustl.edu/aminet/util/index.html

DOWNLOAD :

WinUAE 088r8 - http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/pc/winuae088r8.rar
WinUAE 0821R4 -
http://walczakpliki.w.interia.pl/InstallWinUAE0821R4.exe
WinUAE 0814R3 -
http://aiab.emuunlim.com/WinUAE0814R3.exe
AIAB -
http://aiab.emuunlim.com/aiab.exe
Kickstart 1.3 -
http://jw-amigowiec.w.interia.pl/Download/kick13.rar
Kickstart 2.0 -
http://jw-amigowiec.w.interia.pl/Download/kick20.rar
Kickstart 3.1 -
http://winuae.webpark.pl/pliki/kick31.rar lub http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/pc/kick31.rar
Workbench 1.3 -
http://jw-amigowiec.w.interia.pl/Download/Workbench%
Workbench 2.4 -
http://museum.babolo.ru/ftp/Amiga/wb/wb_2.04/
WFMH Lokale PL -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/amiga/wfmh3.2.lha
M.U.I. 2.3 -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/amiga/mui23.lha
MagicWB -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/amiga/magicwb2.1.lha
Picasso96 -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/amiga/picasso96.lha..lha
Help WinUAE PL -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/pc/winuaeh.rar
AdView -
http://priv.twoje-sudety.pl/~ami32/pliki/pc/adfview.rar
ADF Suite 1.5 -
http://www.amigaland.de/files/emu-tools/amiga_disk_file_suite_v15.zip
Ikonki do Workbencha -
http://amiga.nsb.pl/pliki.html
Kody źródłowe WinUAE -
ftp://ftp.freiburg.linux.de/pub/uae/
Pomoc do instalacji M.U.I. -
http://qkizmonster.webpark.pl/opisy.htm

Amiga Matrix Screensaver : http://wuarchive.wustl.edu/pub/aminet/util/wb/MatrixBL.lha

MEGA DOWNLOAD - qkizmonster.webpark.pl

AMINET

Powstało kilka wersji systemu Amigi - Workbencha - począwszy
od najstarszego WB v.1.3 aż do WB 4.6.
Wszystkie wersje są jednak bardzo zbliżone do siebie (za wyjątkiem
1.3 i 4.6) jeśli chodzi o konstrukcję i interfejs.
Workbench jest systemem podobnym bardziej do MacOS niż do
Windowsa.
W zasadzie "goły" Workbench bez zainstalowania żadnych
dodatków w stylu "MagicWB,NewIcons czy AIAB" wygląda
po prostu BRZYDKO.
Osiem kolorów na krzyż i nic więcej - to dopiero dodatki
potrafią zrobić z niego coś co może graficznie przewyższyć
nawet Windowsa XP.
Ale nie oszukujmy się - mimo iż Workbench coś w sobie ma -
coś dzięki czemu po prostu pracuje się na nim z przyjemnością,
to jednak na obecne czasy jest już zwyczajnie zabytkiem.
Technologicznie pozostaje wieki za Windowsem a z fukcjonalnością
i prostotą obsługi również nie dorównuje Windowsowi.
Ale nie o to przecież chodziło w Amidze.
Ten system po prostu się kochało.
Interfejs z lekka przypomina Windows - czyli mamy pulpit,
ikonki,foldery,okna ale trochę inaczej się go obsługuje.
Po pierwsze o ile w Windows okna zamykamy X-iem w prawym
górnym rogu to w WB klikamy na kwadracik znajdujący się w
lewym górnym rogu - czasem trudno się jest przyzwyczaić gdy
przesiadamy się z Windowsa na Workbencha i na odwrót.
Menu rozwijamy klikając na górze okna i przytrzymując przycisk
myszy - czasem potrafi to być uciążliwe ,zwłaszcza gdy jestesmy
przyzwyczajeni do intuicyjnych kontekstowych menu z Windowsa.
Opcje w menu okna są na tyle banalne ,ze nie będę się o nich
rozpisywał.
Obsługę najlepiej wyczuć samemu ,bawiąc się "po omacku".

Gdy mamy na twadzielu samego ,czystego WB,należałoby coś
do niego doinstalować,bo sam system sam w sobie do zbyt
wielu rzeczy raczej sie nie przydaje.
Po pierwsze WB można spolonizować - jak to zrobić?
Otóż musimy się zaopatrzyć w dyskietkę pt.WMFH LokalePL w
wersji odpowiedniej do naszego WB.Jest na niej prosty setup,
który po prostu prowadzi nas za rączkę.
Po drugie aby trochę upiększyć WB polecam poszukanie narzędzi:
MagicWB i NewIcons (nie dotyczy AIABu - jedynie czystego WB).
Pozatym radzę zdobyć mały pliczek o nazwie "Installer" i
dograć go do folderu "C" na partycji systemowej - jest to
instalator do większośći amigowych programów,a niekiedy WB
nie posiada go w standardowej wersji.

Tak samo jak w Windowsie mamy odpowiednie foldery z danymi
plikami systemowymi,czyli system,temp,autostart itd. -
również w WB istnieje podobna struktura.
W ukrytych folderach na dysku systemowym Workbencha (możemy je
zobaczyć wybierając opcję Show ALL Icons w menu Window) zawarte
są pliki systemowe - i tak w folderze "C" - znajdują się komendy
i narzędzia (coś jakby DOSOWE copy,dir itd...),w "S" pliki
systemowe, w "Devs" - urządzenia i sterowniki, w "Libs" -
biblioteki programów.
W folderze Prefs (już nie ukryty) znajdują się narzędzia
konfiguracyjne - coś jakby odpowiednik Panelu Sterowania w
Windowsie,w folderze "Tools" - rożne narzędzia, w "Utils" -
programy,typu edytor textu, folder "WBStartup" to odpowiednik
Windowsowego Autostartu,w "Locale" znajdują się tłumaczenia
językowe do programów itd.
Sam Workbench startuje z "shella" - to odpowiednik DOSa.
I tak samo jak w Windows95/98 odpalało się system komendą
"win" - tak tutaj używamy do tego polecenia "loadwb".

W WB istnieje kilka rodzjów dysków :
Jest to : RAM Disk - coś jakby wirtualna dyskietka znajdująca
się w pamięci,HD0,HD1... - dyski twarde, DF0,DF1... - dyskietki,
CD0,CD1.. - napędy cdrom.
Każde z tych urządzeń ma swój identyfikator tzn. że np.
mając partycję w Windows nazwaną DYSK_TWARDY - identyfikatorem
systemowym tej partycji jest np. C:\.
W WB Ram Disk opisuje się jako RAM: .twarde dyski jako HD0:,HD1:...itd,CDROMy jako CD0:,CD1:...,dyskietki :
niedosowe DF0:??????,dosowe : DF0:,DF1:...natomiast
partycja lub dyskietka z której wystartował system określana
jest jako SYS:

(text by szczygliś)

 

[ MENU ]

All Rights Reserved by
Marcin "szczygliś" Szczygliński